کتابنامه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

چاپ دوم کتاب «تاریخ غیرت» منتشر شد/ یادداشتی به قلم فرهاد قوام‌پور

چاپ دوم کتاب «تاریخ غیرت» منتشر شد/ یادداشتی به قلم فرهاد قوام‌پور

🔹 تاریخ غیرت (رمان تاریخی)

🔹 نوشته‌ی: آقا شیخ موسی نثری (دستجردی همدانی)

🔹 به کوشش: مهدی به‌خیال

🔹 ویراسته‌ی: مصطفی قهرمانی‌ارشد

🔹 نشر طلایی _ حوزه هنری

🔹 چاپ دوم: بهار ۱۳۹۹

آقا شیخ موسی نثری

تاریخ غیرت یکی از اولین رمان‌های پیش‌رو به سبک نوین است که حدوداً صد و شش سال پیش از قلم شیخ موسی نثری بر روی کاغذ به تحریر درآمد اما بنا به دلایلی که در مقدمه کتاب هم آمده است این رمان هرگز در زمان زندگانی نویسنده به زیور طبع آراسته نگردید بلکه در کنج پستوی خانه‌ای همدم گردوغبار گردید. پیگیری‌های تحسین‌برانگیز جناب به‌خیال موجب کشف این نسخه گمشده گردید. قرعه فال  بازخوانی دست‌نویس  و نگارش دوباره این اثر هم به نام ایشان زده شد که الحق و انصاف بسیار خوب از عهده این کار برآمدند.

این کتاب بخشی از تاریخ همدان را به تصویر می‌کشد که قوای عثمانی غرب ایران را تا همدان اشغال می‌کنند، در همدان با مقاومت جانانه مردم روبرو می‌شوند، در جریان تصرف شهر همدان بسیاری از مردم در جنگی نابرابر کشته می‌شوند و کوچه‌های شهر مملو از اجساد مردمی است که جان دادند اما خاک ندادند. از جان خود گذشتند اما شرف و ناموسشان را حفظ کردند.

آقا علی بزرگ‌زاده‌ای است ساوجی که برای دیدن عمویش که یکی از اربابان خوشنام همدان است، به این شهر می‌آید که البته حامل نامه‌ای‌ست از طرف مادرش برای عموجان. در این نامه که آقا علی از محتوایش بی‌خبر است از خان‌عمو خواسته‌ شده برای زن دادن آقا علی  آستین بالا بزند که البته مادر به‌طور تلویحی از دختر خان برای پسرش خواستگاری می‌کند، جریان خواستگاری و اقامت آقا علی به اخبار اشغال بخش‌هایی از ایران توسط قوای خلافت عثمانی پیوند می‌خورد و در ادامه فرماندهی بخشی از نیروهای مجاهدین شهر توسط پسرعمو و آقا علی و… ادامه داستان.

این کتاب از چند نظر دارای ارزش‌های والایی است، نخست جنبه وطن‌دوستی و ایثارگری مردم همدان در برابر اجنبی. سپس نشان دادن چهره بیگانگان متخاصم عثمانی  برای نسل امروزی  که درگیر اخبار  مزدوران مواجب‌بگیر همان دولت دشمن مهاجم دیروز و دوست‌نمای امروز هستند. در این رمان چهره‌های خائنین داخلی نیز تصویر شده است که چگونه در ازای دریافت پول و… از جان و مال و ناموس و خاک خود می‌گذرند ارزش بسیار دیگری که این کتاب دارد نحوه نوشتار این رمان است، چه‌بسا اگر این کتاب که بنا به ملاحظات جنگ جهانی اول  چاپ نشد، چاپ گردیده بود می‌توانست به‌عنوان یکی از اولین الگوهای رمان‌نویسی به سبک جدید اروپایی در ایران شناخته شود. خواندن این کتاب را به همه دوستان پیشنهاد می‌کنم.

………………………………………

💠 مرکز پخش: همدان، خیابان بوعلی، سرپل یخچال، کوچه شهید محمدی (عبدل)، کتاب مهدی.

۰۸۱۳۲۵۱۳۶۱۴

۰۹۱۸۵۴۵۵۰۲۴

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه:


مهدی به‌خیال

09185455024
08132513614

mahdibook10@gmail.com

همدان، خیابان بوعلی،
سرپل یخچال،کوچه عبدل (شهید محمدی)،
کتاب مهدی